Ecostal Group breidt werkzaamheden verder uit op de Franse markt

19.09.2024 Sjoerd Rispens

Ecostal Group breidt werkzaamheden verder uit op de Franse markt
©Durasun

Het Belgische Ecostal, groothandelaar in fotovoltaïsche installaties in de Benelux, breidt haar werkzaamheden uit op de Franse markt. Deze zomer heeft het bedrijf een opvallende stap gezet, namelijk de overname van het Franse distributiebedrijf Yomatec overgenomen. Hiermee wil het maximale waarde bieden aan professionals in de fotovoltaïsche energiesector. Solar365 spreekt met Stéphane Dauvister, directeur en oprichter van het bedrijf over de overname en de verdere plannen van het bedrijf.

“De overname van Yomatec maakt deel uit van onze expansiestrategie in de Europese markt”, zegt Dauvister. “We zijn een internationale groep, maar hechten veel belang aan samenwerking met lokale partners. Op die manier kunnen installateurs genieten van een breed aanbod zonder de lokale expertise te verliezen. Met de overname van Yomatec versterken we onze aanwezigheid in Frankrijk.”

“Yomatec stelt ons niet alleen in staat om geografisch uit te breiden in Frankrijk, maar brengt ook uitgebreide expertise mee in de distributie van zonne-apparatuur, met name dankzij hun sterke band met Solaredge”, gaat Dauvister verder. “Met deze overname kunnen we onze regionale dekking vergroten en de installateurs in Frankrijk beter bedienen.”

Ecostal Group, dat ook veel klanten in Nederland heeft, focust zich vooral rond B2B-distributie van fotovoltaïsche oplossingen zoals zonneapparatuur, batterijen en oplaadstations voor residentiële, kleine en middelgrote woningen en C&I-projecten.

Wat voor voordelen heeft de overname voor Ecostal? “Een van de grootste voordelen is de ‘complementariteit’ van onze productassortimenten en diensten”, aldus Dauvister. “Ecostal en Yomatec hebben een vergelijkbare klantgerichte benadering, een ideaal scenario voor een vlotte integratie.”

Marktverschillen
“Concreet gaan we de komende jaren een reeks eigen producten aanbieden voor onze klanten”, zegt Dauvister. “Op de langere termijn willen we zonnepanelen nog duurzamer maken, door met externe partners onderzoek te doen naar  recyclingoplossingen voor zonnepanelen, en zo de vervanging van oude panelen door efficiëntere exemplaren duurzaam te realiseren.”

“Daarnaast willen we één van de Europese leiders worden in de distributie van fotovoltaïsche apparatuur, oplaadpunten voor EV’s en warmtepompen”, aldus Dauvister. “Dit doen we via verdere internationale expansie en investering in innovatieve oplossingen voor de energietransitie.”

Uitbreiding is mooi voor een bedrijf als Ecostal, maar de Franse markt is wel verschillend ten opzichte van de Benelux. “Er zijn enkele grote verschillen tussen de Benelux en de Franse markt op vlak van zonnepanelen”, erkent Dauvister. “De Benelux is een zeer volwassen en stabiele markt. Nederland heeft het grootste geïnstalleerde zonnepaneelvermogen per inwoner in Europa. België staat op de vierde plaats. Frankrijk is nog niet zo ver, dus er liggen veel mogelijkheden.”

“Beide markten zijn echter sterk afhankelijk van het beleid”, zegt de directeur. “Net als in België en Nederland verandert de regelgeving in Frankrijk snel en ingrijpend. Precies daarom is het belangrijk om ingenesteld te zijn in de markt en het laatste beleid, zodat we geen problemen krijgen om ons werk goed te doen.”

Toekomstplannen
De vraag naar zonnepanelen is in Frankrijk dus veel groter en de markt beweegt daardoor met pieken en dalen, volgens Dauvister. “Er is sprake van een zogeheten “boom-bust”-cyclus, met een sterke consumentenvraag gevolgd door periodes van overaanbod en lage prijzen”, legt Dauvister uit. “Elke beslissing van het beleid wordt bovendien nauwgezet in de gaten gehouden en kan de markt drastisch beïnvloeden.”

“Een ander belangrijk verschil in Frankrijk is de verplichting om zonnepanelen met een lage CO2-voetafdruk te installeren voor systemen boven de 100 kilowatt”, zegt Dauvister. “Daarnaast zien we in Frankrijk ook een groei in het gebruik van micro-omvormers, terwijl Belgische installateurs daar minder vaak voor kiezen. Tot slot speelt het grootschalige commerciële en industriële segment een veel grotere rol in de Franse markt dan in België of Nederland.”

Naast Yomatec heeft Ecostal ook het Zwitserse Solexis overgenomen. Hoe ziet het bedrijf de toekomst? Zijn er nog meer plannen om uit te breiden? “Absoluut! Onze recente kapitaalverhoging van €100 miljoen heeft ons in staat gesteld om de meest recente overnames succesvol te financieren en te integreren”, zegt Dauvister.

“Deze investering biedt ons ook de middelen om onze autonome groei in de komende jaren te ondersteunen”, gaat hij verder. “We richten ons nu op de integratie van deze acquisities, en we voorzien dat er in de toekomst waarschijnlijk opnieuw kapitaal nodig zal zijn om een volgende fase van onze expansie te realiseren.”